Materiály z prednášky - gibova

Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

Prednášky - materiály


Materiály pozostávajú zo štyroch časti:
  
1. Doštudovať a doplniť do poznámok: v tejto časti budú uvedené zdroje, z ktorých si treba doplniť poznámky do
   prednášok
2. Pre zaujímavosť doplňujúce zdroje: v tejto časti budú uvedené zdroje, ktoré slúžia ako doplnok
   k prednáškam. Netreba si ich doplňovať do prednášok. Slúžia ako zaujímavosť pre tých, ktorých fyzika viac zaujíma
3. Materiály z prednášky: obsahuje niektoré materiály z prednášok (aplety, video).
4. Čo sme sa naučili: obsah pojmov na skúšku

1. prednáška: Základy vektorovej algebry  (Fyzika, Fyzika 1)


2. Pre zaujímavosť doplňujúce zdroje: Na skladanie a rozklad vektorov - aplety

3. Materiály z prednášky:
Teória k vektorom v učebnici Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 91 - 95
prezentácia - vektory

4. Čo sme sa naučili:
Definovať skalár a vektor (uviesť príklady). Vysvetliť, kedy sa mení skálar a kedy vektor. Definovať jednotkový vektor a popísať jednotkové vektory v karteziánskej vzťažnej sústave. Znázorniť vektor pomocou orientovanej úsečky, vedieť určiť a správne zapísať jeho veľkosť. Rozložiť vektor na zložky, vedieť zapísať tento vektor pomocou zložiek a súradnic, určiť jeho veľkosť a odklon od jednotlivých osí.
Vykonávať základné operácie s vektormi:
sčítanie - skladanie (vyjadriť súradnice výsledného vektora a ukázať dva spôsoby grafického sčítavania vektorov),
odčítanie (vyjadriť súradnice výsledného vektora a ukázať dva spôsoby grafického odčítavania vektorov),
násobenie vektora skalárnou veličinou (vyjadriť súradnice výsledného vektora, graficky zobraziť výsledný vektor v závislosti od hodnoty skalára),
skalárne násobenie dvoch vektorov (vyjadriť skalárny súčin pomocou uhla a pomocou súradníc, vedieť vyjadriť uhol dvoch vektorov zo skalárneho súčinu),
vektorové násobenie dvoch vektorov (učiť smer, veľlkosť).


2. prednáška: Kinematika hmotého bodu (Fyzika, Fyzika 1)


3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 7 - 13
aplet - okamžitá a priemerná rýchlosť
prezentácia - kinematika

4. Čo sme sa naučili:
Definovať pojmy: kinematika HB, hmotný bod, poloha a pohyb HB, trajektória, dráha. Uviesť dva spôsoby určenia polohy HB (pomocou súradníc a polohového vektora). Definovať polohový vektor (slovne, matematický zápis) a vyjadriť jeho veľkosť. Rozdeliť pohyby podľa tvaru trajektórie. Vedieť zapísať polohu a pohyb HB pomocou súradníc a polohového vektora.
Definovať priemernú rýchlosť (slovná definícia, matematický zápis), poznať jej jednotku, nakresliť obrázok k definícii. Vedieť vysvetliť, čo je posunutie. Uviesť matematický zápis a slovné znenie veľkosti priemernej rýchlosti.
Definovať okamžitú rýchlosť (slovná definícia, matematický zápis), nakresliť obrázok k definícii. Vedieť vysvetliť, čo je elementárne posunutie a elementárny čas. Vyjadriť súradnice rýchlosti a pomocou nich vyjadriť veľkosť rýchlosti a uviesť jej jednotku.
Definovať priemerné a okamžité zrýchlenie (slovná definícia, matematický zápis). Vyjadriť súradnice zrýchlenia a pomocou nich vyjadriť veľkosť zrýchlenia a uviesť jeho jednotku.  

Príklady ku skúške:


3. prednáška:  Kinematika hmotého bodu (Fyzika, Fyzika 1)

1. Doplniť do prednášok: odvodenie rýchlosti a dráhy rovnomerného priamočiarého pohybu pomocou integrálu

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 12 - 20
aplet - priamočiare pohyby, aplet - pohyb lienky - zrýchlenie, aplet - grafy dráh rôznych pohybov auta
prezentácia - kinematika 1

4. Čo sme sa naučili:
Vyjadriť súradnice okamžitého zrýchlenia a pomocou nich vyjadriť veľkosť zrýchlenia a uviesť jeho jednotku.  
Vyjadriť vzťah pre polohový vektor a rýchlosť ako integrál z definície okamžitej rýchlosti a okamžitého zrýchlenia (popis veličín vo vzťahoch). Definovať priamočiary pohyb (obrázok, vysvetlenie pomocou polohového vektora, vektora rýchlosti a zrýchlenia). Pomocou známych počiatočných podmienok pre priamočiary pohyb vyjadriť rýchlosť, zrýchlenie a dráhu ako deriváciu a integrál (popis veličín vo vzťahoch).  
Odvodiť vzťahy pre rýchlosť, zrýchlenie a dráhu pre rovnomerný priamočiary pohyb a rovnomerne zrýchlený (spomalený) pohyb. Graficky znázorniť závislosť rýchlosti, zrýchlenia a dráhy od času. Vedieť popísať nerovnomerne zrýchlený (spomalený) priamočiarry pohyb.
Rozložiť zrýchlenie na zložky (obrázok, popis odvodenia). Vyjadriť tangenciálne a normálové zrýchlenie a napísať ich veľkosti (slovná definícia, matematický zápis). Popísať akú zmenu vyjadrujú tieto zrýchlenia a aký majú smer. Vyjadriť celkové zrýchlenie pomocou jeho zložiek (slovná formulácia, matematický zápis) a vyjadriť jeho veľkosť.
Vysvetliť rozdiel medzi posuvným a otáčavým pohybom vzľadom na veličiny popisujúce pohyb. Definovať uhlovú rýchlosť a uhlové zrýchlenie (slovná definícia, matematický zápis, jednotky) pre otáčavý pohyb v priestore. Vysvetliť, čo vektory uhlovej rýchlosti, uhlového zrýchlenia a polohovéhu uhla určujú.
Charakterizovať otáčavý pohyb v rovine a uviesť vzťahy pre uhlovú rýchlosť a uhlové zrýchlenie (slovná definícia, matematický zápis).

Príklady ku skúške:

4. prednáška:  Kinematika hmotého bodu, Dynamika hmotého bodu (Fyzika, Fyzika 1)

1. Doplniť do prednášok: Otáčavé pohyby po kružnici - nájdete v prezentácií
Odporová sila pri vonkajšom trení - učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 25 - 26 alebo Dynamika hmotného bodu E- skriptá http://people.tuke.sk/zuzana.gibova/rozsirujuceucivo/odporova_sila1.htm

2. Pre zaujímavosť doplňujúce zdroje: pozri E - skriptá Dynamika HB
na 1. Newtonov pohybový zákon - video

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 14 - 18, 20 -25, pre zaujímavosť: 38 - 40
video - silomery, video - vajíčka
prezentácia - dynamika 1

4. Čo sme sa naučili:
Definovať uhlovú rýchlosť a uhlové zrýchlenie (slovná definícia, matematický zápis, jednotky) pre otáčavý pohyb v priestore.
Charakterizovať otáčavý pohyb v rovine a uviesť vzťahy pre uhlovú rýchlosť a uhlové zrýchlenie (slovná definícia, matematický zápis). Popísať otáčavý pohyb po kružnici (obrázok) a definovať obvodovú rýchlosť. Odvodiť súvis medzi obvodovou rýchlosťou a uhlovou rýchlosťou (popis odvodenia), odvodiť tangenciálne, normálové a celkové zrýchlenie (popis odvodenia). Definovať pojmy perióda, frekvencia, počet otáčok pre tento pohyb (matematický zápis, slovné znenie).
Vedieť napísať vzťahy pre uhlovú dráhu, uhlovú rýchlosť a uhlové zrýchlenie rovnomerného otáčavého pohybu v rovine a pre rovnomerne zrýchlený (spomalený) otáčavý pohyb v rovine.
Vysvetliť, čím sa zaoberá dynamika HB. Vedieť definovať pojmy pohybový stav, zotrvačnosť a hmotnosť. Definovať hybnosť (slovná definícia, matematický zápis, jednotka). Formulovať 1. Newtonov pohybový zákon. Vysvetliť, čo je to inerciálna a neinerciálna vzťažná sústava. Vysvetliť pojem fiktívna sila a vysvetliť, kedy vzniká a uviesť príklady.
Formulovať 2. Newtonov pohybový zákon a napísať jeho matematické vyjadrenie. Odvodiť vzťah pre silu používaný v klasickej fyzike (popis odvodenia, slovná formulácia a matematický zápis odvodeného vzťahu). Poznať jednotku sily.
Formulovať 3. Newtonov pohybový zákon (obrázok). Vysvetliť pojmy akcia a reakcia a napísať, čo platí pre sily akcie a reakcie z hľadiska veľkosti a smeru. Uviesť príklady na 3. NPZ a vysvetliť ako dôsledok pôsobenia síl závisí od hmotnosti pôsobiacích telies.

Príklady ku skúške:


5. prednáška: Dynamika hmotého bodu - (Fyzika, Fyzika 1)

2. Pre zaujímavosť doplňujúce zdroje: pozri E - skriptá Dynamika HB
Použitie pohybovej rovnice - učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 28 - 34 alebo E- skriptá Dynamika - časť 2.6 Aplikácie pohybovej rovnice
Odvodenie vety o kinetickej energii - učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 43

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 34, 35, 41 - 43, 46 - 47
prezentácia - dynamika 2

4. Čo sme sa naučili:

Napísať pohybovú rovnicu vo vektorovom a skalárnom tvare (popísať v nej všetky veličiny). Uviesť dva typy príkladov, ktoré pomocou nej riešime.
Hodnotiť účinky sily na HB z dvoch hľadísk. Definovať slovne a matematicky mechanickú prácu. Poznať jej jednotku. Odvodiť vzťahy pre prácu sily, ktorej smer sa nemení a mení sa jej veľkosť a pre konštantnú silu. Napísať matematické vyjadrenie a  slovne formulovať vetu o kinetickej energii ako dôsledok práce. Napísať vzťah pre kinetickú energiu (matematický zápis, slovné znenie). Definovať okamžitý a priemerný výkon (slovné znenie, matematický zápis, jednotka). Odvodiť vzťah pre priemerný výkon pomocou rýchlosti pôsobiska sily (popis postupu odvodenia, matematický zápis a slovné znenie odvodeného vzťahu).
Definovať slovne a matematicky impulz sily. Vyjadriť impulz pre silu, ktorá nemení svoj smer a 1) mení svoju veľkosť, 2) nemení svoju veľkosť. Uviesť jednotku impulzu. Odvodiť vetu o impulze a hybnosti (popis postupu odvodenia, matematický zápis a slovné znenie odvodeného vzťahu).
Definovať slovne a matematicky moment sily. Vyjadriť jeho veľkosť a určiť jeho smer pomocou vektorového súčinu. Vedieť jednotku pre moment sily. Definovať moment hybnosti a pomocou neho formulovať pohybovú rovnicu pre otáčavý pohyb (dôsledok momentu sily).

Príklady ku skuške:

6. prednáška: Dynamika hmotého bodu, sústavy HB a tuhého telesa - (Fyzika, Fyzika 1)


2. Pre zaujímavosť doplňujúce zdroje: pozri E - skriptá Dynamika HB

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str. 44 - 46, 48 - 51
prezentácia - dynamika 3, aplet - zákon zachovania mechanickej energie a energie, aplet - rovnováha

4. Čo sme sa naučili:
Vysvetliť pojem konzervatívne silové pole. Definovať potenciálnu energiu (slovná formulácia), uviesť od čoho závisí jej určenie. Definovať zmenu potenciálnej energie (slovná formulácia, matematický zápis, popis veličín, obrázok). Definovať nulovú potenciálnu hladinu. Formulovať potenciálnu energiu v gravitačnom poli Zeme v malých výškach a v poli pružných síl.
Definovať dynamicky izolovaný systém. Definovať mechanickú energiu. Odvodiť zákon zachovania mechanickej energie (postup odvodenia, slovné znenie a matematický zápis odvodeného zákona).
Definovať pojmy: sústava HB, dokonalé tuhé teleso, vonkajšie a vnútorné sily. Ukázať, že výslednica vnútorných síl a ich výsledný moment sú nulové. Definovať ťažisko, vedieť napísať jeho súradnice a odvodiť jeho súradnice pre sústavu hmotných bodov.

Príklady ku skuške:


7. prednáška: Dynamika sústavy hmotých bodov a tuhého telesa - (Fyzika, Fyzika 1)


3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str.  51- 54, 56 - 58
prezentácia - dynamika 4, video - superman na vode, video - otáčavý pohyb

4. Čo sme sa naučili:
Odvodiť prvú pohybovú rovnicu pre posuvný pohyb sústavy hmotných bodov (obrázok, popis odvodenia, matematický zápis a  slovné znenie odvodenej rovnice). Pomocou prvej pohybovej rovnice odvodiť vetu o pohybe ťažiska. Vedieť napísať slovné znenie a matematický zápis vety o pohybe ťažiska. Napísať druhú pohybovú rovnicu pre otáčavý pohyb sústavy hmotných bodov (matematický zápis a slovné znenie rovnice). Definovať dynamicky izolovaný systém. Odvodiť zákon zachovania hybnosti pre SHB (postup odvodenia, matematická formulácia a slovné znenie odvodeného vzťahu). Odvodiť zákon zachovania momentu hybnosti pre SHB (postup odvodenia, matematická formulácia a slovné znenie odvodeného vzťahu). Definovať pevnú os, vysvetliť ako pohyb telesa vzhľadom na túto os ovplyvní veličiny, ktoré popisujú otáčavý pohyb z hľadiska ich smeru. Definovať moment zotrvačnosti (matematická formulácia a slovné znenie, obrázok, popis veličín v definícii, jednotka). Uviesť Steinerovu vetu (matematická formulácia a slovné znenie, obrázok). Odvodiť kinetickú energiu pre otáčavý pohyb tuhého telesa (obrázok, popis odvodenia, matematický zápis a  slovné znenie).

Príklady ku skuške:

8. prednáška: Dynamika sústavy hmotých bodov a tuhého telesa, Kmity - (Fyzika, Fyzika 1)


3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str.  54-56, 33 -34, 63 - 66
prezentácia - kmity 1, aplet - Hookov zákon (v úvode: pozoroujte pôsobiacu silu, aký má smer a veľkosť, potom dajte zobraziť silu pružnosti a predĺženie, aký má smer a veľkosť vzhľadom na pôsobiacu silu), aký má smer vhľadom na predĺženie, aplet - amplitúda, fázová konštanta, perióda kmitavého pohybu (pomocou posunovačov pod apletom zistíte kotrú veličinu meníte), video - pružinový oscilátor, aplet - rýchlosť, zrýchlenie (vo vektoroch: zaveste závažie na oscilátor a pozoroujte vektor rýchlosti, potom zrýchlenia počas pohybu, aký majú smer a akú veľkosť) energia (prekliknite sa do energie, nastavte nulové tlmenie, žiadnu gravitáciu a pozorojte zmenu energie, prečo kmitá oscilátor do nekonečna?)

4. Čo sme sa naučili:
Napísať na základe analógie k priamočiarému pohybu vzťah pre moment hybnosti a pohybovú rovnicu otáčavého pohybu tuhého telesa okolo pevnej osi (matemaitkcý zápis a slovné znenie).
Definovať pojmy oscilátor, amplitúda, okamžitá výchylka, rovnovážna poloha (obrázok), frekvencia a perióda (matematický zápis, jednotka). Definovať mechanické kmitanie. Vysvetliť, kedy je kmitavý pohyb periodický a kedy harmonický.
Definovať netlmený kmitavý pohyb (NHKP) z hľadiska dynamiky. Matematicky zapísať vzťah pre pružné sily. Zostaviť pohybovú rovnicu a upraviť ju na diferenciálnu rovnicu bez pravej strany. Uviesť riešenie diferenciálnej rovnice a popísať a vysvetliť zmysel všetkých veličín v riešení – výchylke. Nakresliť grafickú závislosť výchylky od času pre tento kmitavý pohyb. Napísať vzťah pre uhlovú frekvenciu a periódu (jednotky).
Odvodiť rýchlosť a zrýchlenie netlmeného harmonického kimtavého pohybu (postup odvodenia, matematický zápis odvodeného vzťahu), znázorniť grafickú závislosti od času pre rýchlosť a zrýchlenie. Vedieť určiť maximálne hodnoty rýchlosti a zrýchlenia v závislosti od výchylky.
Odvodiť kinetickú, potenciálnú a mechanickú energiu pre NHKP (postup odvodenia, matematický zápis a slovné znenie odvodeného vzťahu) a graficky znázorniť. Vysvetliť ako sa tieto energie menia v čase.

Príklady ku skuške:

9. prednáška: Kmity - (Fyzika, Fyzika 1)


3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Olčák, Gibová: Mechanický pohyb častice a telesa, str.  67 - 73
prezentácia - kmity 2, aplet - tri prípady tlmeného kmitavého pohybu (pozrite aplety v dolnej časti stránky), aplet - vynútený kmitavý pohyb (nastavte tieto podmienky b = 0,4, v = 2 m/s, Fo = 4 N, omega = 2 s-1), aplet - rezonancia (meňte hodnotu uhlovej frekvenie na 3, potom 3,15 a pozorojte graf okamžitej výchylky)
aplet - pružinový oscilátor energia (časť energia: nastavte tlmenie nulové, gravitáciu nulovú, zaveste závažie na pružinu a potiahnite, potom nastavte tlmenie a pozorujte rozdiel v energiach. Aká energia pribudla na grafe? Prečo sa zastaví oscilátor?)
video - pád mosta, video - rezonátor

4. Čo sme sa naučili:
Definovať tlmený kmitavý pohyb (THKP) z hľadiska dynamiky. Napísať sily, ktoré pri tomo pohybe pôsobia. Zostaviť pohybovú rovnicu a upraviť ju na diferenciálnu rovnicu bez pravej strany. Napísať diferenciálnu rovnicu  a uviesť jej riešenie pre prípad slabého tlmenia. Popísať a vysvetliť zmysel všetkých veličín v riešení – výchylke. Nakresliť grafickú závislosť výchylky od času pre tento prípad kmitavého pohybu.
Napísať vzťah pre uhlovú frekvenciu a periódu.
Definovať vynútený harmonický kmitavý pohyb z hľadiska dynamiky. Napísať sily, ktoré pri tomo pohybe pôsobia. Zostaviť pohybovú rovnicu a upraviť ju na diferenciálnu rovnicu bez pravej strany. Napísať diferenciálnu rovnicu a uviesť jej riešenie. Popísať a vysvetliť zmysel všetkých veličín v riešení – výchylke. Nakresliť grafickú závislosť výchylky od času pre tento prípad kmitavého pohybu. Vysvetliť, kedy nastane ustálený stav. Definovať vlastnú frekvenciu (matematický zápis, slovné znenie). Definovať rezonanciu, uviesť vzťah pre rezonančnú uhlovú frekvenciu a rezonančnú amplitúdu. Nakresliť grafickú závislosť rezonančnej amplitúdy od uhlovej frekvencie a koeficientu tĺmenia.

Príklady ku skuške:

10. prednáška: Vlny - (Fyzika, Fyzika 1)

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Gibová: Fyzika po častiach, Mechanické vlnenie, str.  7 - 28, 40 - 48
prezentácia - vlny 1, aplet reproduktor - vznik vlnenia
Video - postupné pozdĺžne a priečne vlnenie
aplet - stojaté vlnenie,
Video - stojaté vlnenie, video - Chladniho obrazce

4. Čo sme sa naučili:
Vysvetliť princíp vzniku vlnenia, aký je rozdiel medzi kmitaním a vlnením, uviesť čo je zdrojom vlnenia a v akom prostredí sa vlnenie šíri. Definovať mechanické vlnenie.
Definovať postupne vlnenie a uviesť typy tohto vlnenia. Definovať vlnovú dĺžku a fázovú rýchlosť (matematický zápis, slovné znenie, obrázok).
Vysvetliť, aký je rozdiel medzi rýchlosťou vlnenia a rýchlosťou, ktorou kmitajú častice prostredia. Uviesť aké typy vlnenia sa šíria v pevných, plynných a kvapalných látkach. Vysvetliť prečo.
Odvodiť rovnicu postupnej vlny (postup odvodenia, obrázok) a popísať všetky veličiny, ktoré v nej vystupujú. Napísať ďalšie tvary tejto rovnice pomocou uhlového vlnového čísla a v závislosti od zdroja vlnenia.
Vysvetliť pojmy interferencia a princíp superpozície. Odvodiť výchylku stojatého vlnenia, ktorá vznikne pri skladaní dvoch vlnení, ktoré sa šíria oproti sebe (obrázok, popis odvodenia, odvodený vzťah pre výchylku). Vysvetliť pomocou výchylky prečo sa vzniknuté vlnenie správa ako stojatá vlna. Vyjadriť amplitúdu stojatého vlnenia. Definovať uzly a kmitne, napísať v akej vzdialenosti sa nachádzajú a aké je ich ampitúda, nakresliť obrázok. Určiť vzdialenosť dvoch kmitní.

Príklady ku skuške:

11. prednáška: Fyzikálne polia - Fyzika

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Gibová: Fyzika po častiach, Fyzikálne polia, str. 3 -16
prezentácia - polia, aplet - elektrizovanie telesa, aplet - pole v okolí náboja

4. Čo sme sa naučili:
Definovať elektrostatické pole a elektrický náboj. Vysvetliť pojmy elektricky nabité a elektricky neutrálne teleso.
Definovať Coulombov zákon (elektrostatická sila) – slovné znenie, matematický zápis, obrázok, popis veličín.
Napísať veľkosť elektrostatickej sily (obrázok, matematický zápis a slovné znenie).
Definovať intenzitu (slovné znenie, matematický zápis, obrázok, popis veličín).
Odvodiť intenzitu pre jeden bodový náboj (popis odvodenia, obrázok, matematický zápis a slovné znenie odvodeného vzťahu). Napísať vzťah pre veľkosť intenzity bodového náboja.
Definovať siločiary a vedieť pomocou nich zobraziť pole v okolí kladného a záporného náboja a sústavy dvoch nábojov opačného znamienka.
Definovať pojmy: vodič, elektrický prúd, jednosmerný elektrický prúd. Vysvetliť pojmy usporiadaný a tepelný pohyb náboja. Definovať okamžitý elektrický prúd (slovná definícia, matematický zápis, obrázok, jednotka).


11. prednáška: Náuka o teple - Fyzika 1

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Hlaváčová a kol.:Fyzika I, str. 65 - 66, 68 - 70
prezentácia - teplo, aplet - stavové veličiny plynu, aplet - rozdelenie rýchlosti molekúl
aplet - silové pôsobenie medzi časticami
video - závislosť tvaru telesa od tlaku, video - stavová rovnica

4. Čo sme sa naučili:
Vysvetliť, čo znamená hodnotiť stav plynu z hľadiska kinetickej teórie plynov a z hľadiska termodynamiky.
Definovať pojmy: tepelný pohyb, mechanický pohyb, medzimolekulové sily. Popísať základné vlastnosti jednotlivých skupenstiev na základe porovnania tepelného pohybu a medzimolekulových síl. Charakterizovať tepelný pohyb pre pevné, plynné a kvapalné látky.
Definovať ideálny plyn (IP). Napísať stavové veličiny ideálneho plynu a uviesť ich jednotky. Definovať stavovú rovnicu IP a zapísať ju v rôznych tvaroch (pre N častíc plynu, pre m kilogramov plynu). Napísať stavovú rovnicu pre reálne plyny a vysvetliť.
Definovať priemernú rýchlosťmolekúl plynu a strednú kvadratickú rýchlosť jednej molekuly.
Definovať strednú kvadratickú rýchlosť plynu pomocou strednej kvadratickej rýchlosti jednej molekuly (slovné znenie, matematický zápis, obrázok, popis veličín). Vysvetliť rozdelenie rýchlosti molekúl plynu pomocou rozdeľovacej funkcie.
Definovať tlak (slovné znenie, matematický zápis). Odvodiť základnú rovnicu kinetickej teórie plynov (závislosť tlaku od strednej kvadratickej rýchlosti). Vedieť napísať základnú rovnicu kinetickej teórie plynov (závislosť tlaku od strednej kvadratickej rýchlosti) a popísať v nej všetky veličiny.


12. prednáška: Fyzikálne polia - Fyzika

3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Gibová: Fyzika po častiach,, Fyzikálne polia, str. 16 - 25
prezentácia - polia 1
Video , Video 1 -  zobrazenie mag. poľa, Video - Faradayov zákon, aplet - Faradayov zákon (posúvajte magnet cez dutinu cievky a pozorujte, čo sa bude diať so žiarovkou)

4. Čo sme sa naučili:
Uviesť zdroje magnetického stacionárneho poľa, definovať magnetické stacionárne pole.
Definovať slovne magnetickú indukciu a uviesť jej jednotku. Definovať magnetické indukčné čiary a pomocou ich znázorniť magnetické pole v okolí rôznych zdrojov poľa. Vysvetliť pojmy homogénne a nehomogénne pole.
Definovať magnetickú silu pôsobiacu na pohybujúci sa náboj v magnetickom poli (slovné znenie, matematický zápis, obrázok). Vyjadriť veľkosť tejto sily a určiť jej smer.
Odvodiť magnetickú silu pôsobiacu na vodič s prúdom v magnetickom poli - napísať bez odvodenia Ampérov zákon sily (obrázok, matematický zápis a slovné znenie ).
Definovať elektromagnetické pole a uviesť jeho zdroje. Definovať slovne magnetický indukčný tok (obrázok). Vysvetliť, kedy dochádza k elektromagnetickej indukcii a pojmy indukované napätie a indukovaný prúd.
Definovať Faradayov zákon elektromagnetickej indukcie (slovné znenie, matematický zápis, obrázok).
Definovať Lorentzovu silu (elektromagnetickú silu) slovné znenie, matematický zápis).


12. prednáška: Náuka o teple - Fyzika 1


3. Materiály z prednášky:
Teória: učebnica Hlaváčová a kol.: Fyzika I, str. 70 - 74
prezentácia - teplo 1
aplet - Ekvipartičný princíp (zvoľte počet monatomic particles =15 a  diatomic particles = 0 a pozorojte pohyb, zmeňte nastavenie na počet monatomic particles = 0 a  diatomic particles = 15), video - 1. veta termodynamická

4. Čo sme sa naučili:
Definovať strednú kinetickú energiu plynu (matematický zápis) a pomocou základnej rovnice kinetickej teórie plynov (pre tlak) odvodiť súvis medzi tlakom a strednou kinetickou energiou. Napísať vzťah medzi teplotou a strednou kinetickou energiou. Napísať vzťah pre vnútornú energiu plynu a vysvetliť ako na jej zápis bude mať vplyv ekvipartičný princíp.
Definovať termodynamickú sústavu a uviesť tri typy týchto sústav. Definovať interakciu termodynamickej sústavy a vysvetliť, kedy sústava je v tepelnej a kedy v mechanickej interakcii (uviesť príklad). Odvodiť vzťah pre objemovú prácu plynu (popis odvodenia, slovné znenie a matematický zápis odvodeného vzťahu, obrázok).
Definovať hmotnostnú tepelnú kapacitu (slovné znenie, matematický zápis, jednotka). Napísať slovné znenie a matematický zápis prvej termodynamickej vety.



Kontakt: zuzana.gibova@tuke.sk
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky