Vypracovala: Oľga Fričová
1. Rovnomerne zrýchlený pohyb https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/acceleration_cz.htm
Pri rôznych nastaveniach počiatočnej pozície meňte postupne polohy zábran, zrýchlenie a počiatočnú rýchlosť (nezabudnite aj na nulové a záporné hodnoty rýchlosti a zrýchlenia). Pozorujte, ako sa pritom zmení priebeh grafov a čas na jednotlivých hodinách. Zopakujte to pri zobrazení vektora rýchlosti a následne vektora zrýchlenia.
Úlohy:
1. Za akých podmienok je závislosť rýchlosti od času rastúca, kedy klesajúca, kedy sa rýchlosť nemení?
2. Aký typ funkcie popisuje závislosť rýchlosti od času a dráhy od času v jednotlivých prípadoch úlohy č. 1?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: x0
=
a) Za aký čas prejde dráhu 20m?
b) Aký čas uplynie, kým prejde vzdialenosť medzi 20. a 30. m svojej dráhy?
c) V akom čase od začiatku pohybu dosiahne rýchlosť (v aplete aspoň
približne, vo výpočte presne)
Úlohu riešte aj výpočtom.
2. Rovnomerne zrýchlený pohyb https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/acceleration_cz.htm
Pri rôznych nastaveniach počiatočnej pozície meňte postupne polohy zábran, zrýchlenie a počiatočnú rýchlosť (nezabudnite aj na nulové a záporné hodnoty rýchlosti a zrýchlenia). Pozorujte, ako sa pritom zmení priebeh grafov a čas na jednotlivých hodinách. Zopakujte to pri zobrazení vektora rýchlosti a následne vektora zrýchlenia.
Úlohy:
1. Za akých podmienok je závislosť rýchlosti od času rastúca, kedy klesajúca, kedy sa rýchlosť nemení?
2. Aký typ funkcie popisuje závislosť rýchlosti od času a dráhy od času v jednotlivých prípadoch úlohy č. 1?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: x0 =
a) Za aký čas auto zastane?
b) Akú vzdialenosť prejde do zastavenia?
c) Aké má byť zrýchlenie, aby auto zastalo na dráhe
Úlohu riešte aj výpočtom.
Pri rôznych nastaveniach hmotnosti vozíka a závažia postupne meňte
polohu svetelnej závory s krokom
Úlohy:
1. O aký druh pohybu ide? Aká krivka popisuje závislosť dráhy od času?
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena súčiniteľa trenia na celkové zrýchlenie vozíka?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: M
=
a) Aké je zrýchlenie vozíka? Za aký čas prejde vzdialenosť
b) Aký by mal byť súčiniteľ trenia m,
aby sa vozík po uvedení do pohybu mohol pohybovať s konštantnou rýchlosťou?
c) Nastavte súčiniteľ trenia m
= 0,002 a určite zrýchlenie vozíka. Určite čas, za ktorý prejde
vzdialenosť
Úlohu riešte aj výpočtom.
4. 2.
Newtonov zákon (experiment) https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/newtonlaw2_cz.htm
Pri rôznych nastaveniach hmotnosti vozíka a závažia postupne meňte
polohu svetelnej závory s krokom
Úlohy:
1. O aký druh pohybu ide? Aká krivka popisuje závislosť dráhy od času?
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena hmotnosti vozíka na celkové zrýchlenie vozíka?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: M
=
a) Aké je zrýchlenie vozíka? Za aký čas prejde vzdialenosť
b) Aký by mal byť súčiniteľ trenia m,
aby sa vozík po uvedení do pohybu mohol pohybovať s konštantnou rýchlosťou?
c) Nastavte súčiniteľ trenia m
na hodnotu 0,02. Aké je zrýchlenie vozíka? Za aký čas prejde vzdialenosť
Úlohu riešte aj výpočtom.
5. Naklonená
rovina https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/inclinedplane_cz.htm
Vyskúšajte aplet pre rôzne
hodnoty uhla sklonu a tiažovej sily. Zobrazte si vektory síl. Zvoľte rôzne
veľkosti súčiniteľa šmykového trenia. Pozorujte zmeny oproti pohybu bez
trenia.
Úlohy:
1. Akej sile je rovná sila potrebná na rovnomerné ťahanie kvádra po naklonenej rovine bez trenia? Odôvodnite.
2. Čomu je rovná sila potrebná na rovnomerné ťahanie kvádra po naklonenej rovine so započítaním trenia? Odôvodnite.
3.
Nastavte počiatočné podmienky: a
= 30°, Fg= 10 N, m
= 0,3.
a) Aká je trecia sila?
b) Aká je sila potrebná na rovnomerné ťahanie kvádra?
Úlohu riešte aj výpočtom.
6. Pružná a nepružná zrážka https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/collision_cz.htm
Sledujte pružnú zrážku pre rôzne hodnoty hmotností a rýchlostí
vozíkov (aj pre nulovú rýchlosť jedného z nich a pre pohyb vozíkov
oproti sebe). Pri daných nastaveniach si postupne zvoľte zobrazenie rýchlosti,
hybnosti a kinetickej energie. Rovnako postupujte aj pri sledovaní nepružnej
zrážky.
Úlohy:
1. Aké zákony zachovania sa uplatňujú pri pružnej zrážke? Aké pri nepružnej zrážke?
2. Aký vzťah musí platiť medzi hmotnosťami m1, m2 a rýchlosťami v1, v2 vozíkov, aby pri pružnej zrážke 1. vozík odovzdal celú svoju hybnosť 2. vozíku, t.j. ostal po zrážke stáť?
3.
Nastavte vstupné hodnoty: m1
=
a) Aké rýchlosti, hybnosti a kinetické energie budú mať vozíky po pružnej
zrážke?
b) Akú rýchlosť by musel mať 2. vozík, aby sa po pružnej zrážke oba vozíky
pohybovali v smere pohybu 1. vozíka pred zrážkou?
Úlohu riešte aj výpočtom.
7. Pružná a nepružná zrážka https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/collision_cz.htm
Sledujte pružnú zrážku pre rôzne hodnoty hmotností a rýchlostí
vozíkov (aj pre nulovú rýchlosť jedného z nich a pre pohyb vozíkov
oproti sebe). Pri daných nastaveniach si postupne zvoľte zobrazenie rýchlosti,
hybnosti a kinetickej energie. Rovnako postupujte aj pri sledovaní nepružnej
zrážky.
Úlohy:
1. Aké zákony zachovania sa uplatňujú pri pružnej zrážke? Aké pri nepružnej zrážke?
2. Aký vzťah musí platiť medzi hmotnosťami m1, m2 a rýchlosťami v1, v2 vozíkov, aby pri nepružnej zrážke vozíky ostali stáť?
3.
Nastavte vstupné hodnoty: m1
=
a) Aké rýchlosti, hybnosti a kinetické energie budú mať vozíky po
nepružnej zrážke?
b) Akú rýchlosť by musel mať 1. vozík, aby sa po nepružnej zrážke oba
vozíky pohybovali v smere pohybu 2. vozíka pred zrážkou?
Úlohu riešte aj výpočtom.
8. Pružná a nepružná zrážka https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/collision_cz.htm
Sledujte pružnú zrážku pre rôzne hodnoty hmotností a rýchlostí
vozíkov (aj pre nulovú rýchlosť jedného z nich a pre pohyb vozíkov
oproti sebe). Pri daných nastaveniach si postupne zvoľte zobrazenie rýchlosti,
hybnosti a kinetickej energie. Rovnako postupujte aj pri sledovaní nepružnej
zrážky.
Úlohy:
1. Aké zákony zachovania sa uplatňujú pri pružnej zrážke? Aké pri nepružnej zrážke?
2. Aký vzťah musí platiť medzi hmotnosťami m1, m2 a rýchlosťami v1, v2 vozíkov, aby pri pružnej zrážke 1. vozík odovzdal celú svoju hybnosť 2. vozíku, t.j. ostal po zrážke stáť?
3.
Nastavte vstupné hodnoty: m1
=
a) Aké rýchlosti, hybnosti a kinetické energie budú mať vozíky po pružnej
zrážke?
b) Aké rýchlosti, hybnosti a kinetické energie budú mať vozíky po
nepružnej zrážke?
Úlohu riešte aj výpočtom.
9. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Nastavte elevačný uhol na hodnotu medzi 0° a 90°, zvoľte spomalený chod apletu. V ktorom mieste trajektórie má vektor rýchlosti strely vodorovný smer? Vysvetlite prečo.
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
a) Ako sa nazýva tento pohyb?
b) Určite maximálnu výšku a vzdialenosť dopadu.
Úlohu riešte aj výpočtom.
10. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena gravitačného zrýchlenia na vzdialenosť dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
a) Ako sa nazýva tento pohyb?
b) Určite vzdialenosť dopadu a veľkosť rýchlosti strely pri dopade.
Úlohu riešte aj výpočtom.
11. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena elevačného uhla na čas dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
a) Ako sa nazýva tento pohyb?
b) Určite čas dopadu a rýchlosť strely pri dopade.
Úlohu riešte aj výpočtom.
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena gravitačného zrýchlenia na vzdialenosť dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
a) Ako sa nazýva tento pohyb?
b) Určite čas dopadu a maximálnu výšku strely.
Úlohu riešte aj výpočtom.
13. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena hmotnosti strely na vzdialenosť dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
a) Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
b) Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
c) Porovnajte časy dopadu v prípadoch a) a b), výsledok odôvodnite.
Úlohu riešte aj výpočtom.
14. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena elevačného uhla na čas dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
a) Ako sa nazýva tento pohyb?
b) Určite čas dopadu a rýchlosť strely pri dopade.
Úlohu riešte aj výpočtom.
15. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Nastavte elevačný uhol na hodnotu medzi 0° a 90°, zvoľte spomalený chod apletu. V ktorom mieste trajektórie má vektor rýchlosti strely vodorovný smer? Vysvetlite prečo.
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0
=
a) Ako sa nazýva tento pohyb?
b) Určite výšku, pri ktorej sa kinetická energia strely rovná jej potenciálnej
energii. Odôvodnite, či táto výška
závisí od hmotnosti telesa?.
Úlohu riešte aj výpočtom.
16. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena hmotnosti strely na vzdialenosť dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: m
=0,8 kg, h0 =
a) Aká má byť počiatočná rýchlosť, aby kinetická energia strely na začiatku
pohybu bola 100 J?
b) Akú maximálnu výšku dosiahne teleso, ak malo na počiatku rýchlosť ako
v úlohe a)?
Úlohu riešte aj výpočtom.
17. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Nastavte elevačný uhol na hodnotu medzi 0° a 90°, zvoľte spomalený chod apletu. V ktorom mieste trajektórie má vektor rýchlosti strely vodorovný smer? Vysvetlite prečo.
3.
Nastavte počiatočné podmienky: m
=0,5 kg, h0 =
a) Akou rýchlosťou
musíme teleso vyhodiť smerom zvislým hore, aby dopadlo na to isté
miesto za čas t1=4s ?
b) Do akej maximálnej výšky strela vystúpi ?
Úlohu riešte aj výpočtom.
18. Pohyb v homogénnom gravitačnom poli (vrhy), http://www.walter-fendt.de/ph14cz/projectile_cz.htm
Vyskúšajte aplet s rôznymi počiatočnými parametrami (postupne meňte počiatočnú výšku, počiatočnú rýchlosť, elevačný uhol, hmotnosť, gravitačné zrýchlenie). Pozorujte pritom, ako zmeny počiatočných parametrov ovplyvnia polohu, rýchlosť, zrýchlenie a celkovú energiu strely, silu pôsobiacu na strelu a tvar trajektórie
Úlohy:
1. Pri zvolených počiatočných parametroch sledujte, ako sa počas pohybu menia jeho parametre: poloha, zložky rýchlosti, zrýchlenie, sila a celková, potenciálna a kinetická energia. Pomocou fyzikálnych zákonitostí a rovníc pohybu a vzťahov pre energiu odôvodnite výsledky tohto pozorovania.
2. Za inak rovnakých podmienok, aký vplyv má zmena elevačného uhla na čas dopadu a maximálnu výšku strely?
3.
Nastavte počiatočné podmienky: h0 =
a) Pod akým uhlom treba vystreliť strelu, aby po uplynutí 0,5 s mala rýchlosť
b) Do akej maximálnej výšky strela vystúpi a ako ďaleko dopadne?
Úlohu riešte aj výpočtom.
19. Vztlaková
sila https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/buoyantforce_cz.htm
Prečítajte si pozorne popis apletu. Ponárajte teleso do kvapaliny a pozorujte,
ako sa pritom mení vztlaková a meraná sila. Postupne meňte plochu
podstavy telesa, jeho výšku a hustotu, hustotu kvapaliny. Pozorujte, ako
zmena týchto parametrov ovplyvní vztlakovú a meranú silu.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena hustoty telesa vztlakovú silu? Ak áno, vysvetlite prečo.
2. V akej hĺbke je vztlaková sila pôsobiaca na ponorené teleso najväčšia? Odpoveď fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: plocha podstavy 80 cm2, výška
telesa
Určite vztlakovú silu pôsobiacu na teleso a meranú silu, keď teleso
bude ponorené do
Úlohu riešte aj výpočtom.
20. Vztlaková
sila https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/buoyantforce_cz.htm
Prečítajte si pozorne popis apletu. Ponárajte teleso do kvapaliny a pozorujte,
ako sa pritom mení vztlaková a meraná sila. Postupne meňte plochu
podstavy telesa, jeho výšku a hustotu, hustotu kvapaliny. Pozorujte, ako
zmena týchto parametrov ovplyvní vztlakovú a meranú silu.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena hustoty telesa vztlakovú silu? Ak áno, vysvetlite prečo.
2. V akej hĺbke je vztlaková sila pôsobiaca na ponorené teleso najväčšia? Odpoveď fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: plocha podstavy 100 cm2, výška
telesa
Úlohu riešte aj výpočtom.
21. Pružinový
oscilátor https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/springpendulum_cz.htm
Aplet simuluje kmitanie pružinového oscilátora v zvislom smere, neberie však do úvahy vplyv gravitačnej sily. Energie uvádzané v aplete sa týkajú len kmitavého pohybu pružinového oscilátora.
Postupne meňte vstupné parametre: tuhosť pružiny, hmotnosť závažia, amplitúdu oscilácií. Sledujte, ako sa pritom mení perióda kmitov a grafy časových závislostí výchylky, rýchlosti, zrýchlenia a energie.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena hmotnosti závažia hodnotu celkovej energie oscilátora? Vysvetlite prečo.
2. V akých časoch od začiatku pohybu (vyjadrených pomocou periódy) nadobúdajú výchylka, rýchlosť a zrýchlenie svoje maximálne hodnoty? Odpovede fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: tuhosť pružiny 5 N.m-1, hmotnosť
závažia
Pri akej výchylke pružinového oscilátora bude jeho kinetická energia (v aplete
aspoň približne, vo výpočte presne) rovná potenciálnej?
Úlohu riešte aj výpočtom.
22. Pružinový oscilátor https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/springpendulum_cz.htm
Aplet simuluje kmitanie pružinového oscilátora v zvislom smere, neberie však do úvahy vplyv gravitačnej sily. Energie uvádzané v aplete sa týkajú len kmitavého pohybu pružinového oscilátora.
Postupne meňte vstupné parametre: tuhosť pružiny, hmotnosť závažia, amplitúdu oscilácií. Sledujte, ako sa pritom mení perióda kmitov a grafy časových závislostí výchylky, rýchlosti, zrýchlenia a energie.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena amplitúdy veľkosť periódy oscilátora? Vysvetlite prečo.
2. V akých časoch od začiatku pohybu (vyjadrených pomocou periódy) nadobúdajú výchylka, rýchlosť a zrýchlenie nulové hodnoty? Odpovede fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: tuhosť pružiny 7 N.m-1, hmotnosť
závažia 2 kg, amplitúda
V akom čase od začiatku pohybu bude rýchlosť závažia (v aplete
aspoň približne, vo výpočte presne)
Úlohu riešte aj výpočtom.
23. Pružinový oscilátor https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/springpendulum_cz.htm
Aplet simuluje kmitanie pružinového oscilátora v zvislom smere, neberie však do úvahy vplyv gravitačnej sily. Energie uvádzané v aplete sa týkajú len kmitavého pohybu pružinového oscilátora.
Postupne meňte vstupné parametre: tuhosť pružiny, hmotnosť závažia, amplitúdu oscilácií. Sledujte, ako sa pritom mení perióda kmitov a zmeny v grafoch časových závislostí výchylky, rýchlosti, zrýchlenia a energie.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena amplitúdy veľkosť periódy oscilátora? Vysvetlite prečo.
2. V akých časoch od začiatku pohybu (vyjadrených pomocou periódy) nadobúdajú výchylka, rýchlosť a zrýchlenie svoje maximálne hodnoty? Odpovede fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: tuhosť pružiny 10 N.m-1, hmotnosť
závažia 1,4 kg, amplitúda
V akom čase od začiatku pohybu bude zrýchlenie závažia (v aplete
aspoň približne, vo výpočte presne)
Úlohu riešte aj výpočtom.
24. Pružinový oscilátor https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/springpendulum_cz.htm
Aplet simuluje kmitanie pružinového oscilátora v zvislom smere, neberie však do úvahy vplyv gravitačnej sily. Energie uvádzané v aplete sa týkajú len kmitavého pohybu pružinového oscilátora.
Postupne meňte vstupné parametre: tuhosť pružiny, hmotnosť závažia, amplitúdu oscilácií. Sledujte, ako sa pritom mení perióda kmitov a zmeny v grafoch časových závislostí výchylky, rýchlosti, zrýchlenia a energie.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena hmotnosti závažia hodnotu celkovej energie oscilátora? Vysvetlite prečo.
2. Aké zastúpenie má potenciálna a kinetická energia v celkovej energii oscilátora, keď je výchylka závažia z rovnovážnej polohy a) nulová, b) maximálna? Odpovede fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: tuhosť pružiny 5 N.m-1, hmotnosť
závažia
V akom čase od začiatku pohybu bude výchylka závažia (v aplete
aspoň približne, vo výpočte presne)
Úlohu riešte aj výpočtom.
25. Pružinový oscilátor https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/springpendulum_cz.htm
Aplet simuluje kmitanie pružinového oscilátora v zvislom smere, neberie však do úvahy vplyv gravitačnej sily. Energie uvádzané v aplete sa týkajú len kmitavého pohybu pružinového oscilátora.
Postupne meňte vstupné parametre: tuhosť pružiny, hmotnosť závažia, amplitúdu oscilácií. Sledujte, ako sa pritom mení perióda kmitov a zmeny v grafoch časových závislostí výchylky, rýchlosti, zrýchlenia a energie.
Úlohy:
1. Ovplyvňuje zmena hmotnosti závažia hodnotu celkovej energie oscilátora? Vysvetlite prečo.
2. V akých časoch od začiatku pohybu (vyjadrených pomocou periódy) nadobúdajú výchylka, rýchlosť a zrýchlenie nulové hodnoty? Odpovede fyzikálne odôvodnite.
3.
Nastavte parametre: tuhosť pružiny 5 N.m-1, hmotnosť
závažia
V akom čase od začiatku pohybu bude pomer jeho kinetickej energie ku jeho
potenciálnej energii (v aplete
aspoň približne, vo výpočte presne) rovný 4?
Úlohu riešte aj výpočtom.