Problem management a Change management

Cieľom cvičenia je sa oboznámiť sa s previazaním procesov manažmentu incidentov, problémov a zmien. Vstupom pre toto cvičenie bude incident, ktorý boli vytvorený počas predchádzajúceho cvičenia. Obsahuje záznam výpadku služby Sales web site. pri preskúmaní konfiguračnej databázy bolo možné odhaliť všetky konfiguračné položky, ktoré výpadok aplikácie Sales web site mohli spôsobiť.

Pri preskúmaní CMDB a jednotlivých parametrov konfiguračných položiek sme sa mohli dopracovať k informáciám, ktoré by mohli predstavovať príčinu výpadku danej aplikácie. Pri preskúmaní CI ApacheVM1 sme si mohli všimnúť minimálne požiadavky na beh tohoto webového servra. Ak by sme preskúmali parametre popisujúce veľkosť RAM a CPU na virtuálnom serveri VM1, na ktorom webový server Apache VM1 beží, zistili by sme, že ten disponuje nižšími kapacitami, aké požaduje webový server Apache VM1. Toto teda môže predstavovať príčinu, ktorá spôsobuje prerušenie dodávky služby.

Táto činnosť už spadá do oblasti Manažmentu problémov. Cieľom cvičenia teraz bude Incident naviazať na Problém (v pojmoch Manažmentu Problémov), ten spracovať podľa procesu manažmentu problémov anájsť chybu, ktorá spôsobuje uvedený incident. Túto chybu následne zaznamenať v CMDB a navrhnúť a realizovať jej odstránenie – doplnením infraštruktúry tak, aby nedochádzalo k nesplneniu HW požiadaviek na virtuálnej úrovni (použitím manažmentu zmien).

Manažment problémov

Problem manager login:

Webový ITSM nástroj iTop nájdete na tejto URL http://147.232.202.114/itop/. Prihlásite sa do role Problem Managera. Táto rola vám umožní pristupovať ku komponentom systém iTop, ktoré sa týkajú manažmentu problémov. Pre prihlásenie použite nasledujúce údaje:

  • Login: PManager
  • Pass: PManager123

Po prihlásení sa ako Problem manager uvidíme hlavnú obrazovku. Pre prácu s Problémami slúži komponent Problem Management, nájdete ho v hlavnom menu naľavo. Po kliknutí na Problem Manegement sa dostanete do rozhrania spracovania problémov. Zobrazí sa Vám dashboard, v ktorom vidno zobrazenie štatistík problémov - počty aktuálne otvorených problémov a pod. podľa typu, priroity atď., podobne ako pri incidentoch.

Vytvoríme teda záznam problému, ktorý bude nadväzovať na incident, ktorý ste vytvorili v predošlom cvičení. Budeme sa snažiť k problému vytvoriť záznam o známej chybe, ktorá daný incident spôsobuje. Budeme postupovať tak, že vytvoríme záznam nového problému po zvolení voľby New Problem. Podobne ako v prípade vytvárania incidentov vidíme obrazovku, kde môžeme špecifikovať detaily vytváraného záznamu problému. Postupujeme vlastne presne podľa procesného modelu Manažmentu procesov.

Takto zaznamenaný incident je potom pripravený na reálne vyšetrenie - stanovenie skutočnej príčiny incidentu. CMDB umožňuje nalinkovať na problém viaceré súvisiace incidenty (aj vzájomne na prvý pohľad navzájom nesúvisiace) a umožňuje tak nachádzať súvislosti v hlásených incidentoch.

Change management

Niektoré problémy nie sú riešiteľné triviálne, ale vyžadujú zmenu alebo úplnú náhradu niektorej CI (napr. modifikácia a upgrade servra, pridanie nového servra do infraštruktúry a pod.). Zmena alebo pridanie CI v CMDB však už musí byť riadená procesom manažmentu zmien. V nasledujúcej časti cvičenia si ukážeme ako v iTope vytvoriť požiadavku na zmenu (Request for Change), ako Problém vyžadujúci zmenu namapovať na proces manažmentu zmien a ako zmenu naplánovať.

Change manager login:

Webový ITSM nástroj iTop nájdete na tejto URL http://147.232.202.114/itop/. Prihlásite sa do role Change Managera. Táto rola vám umožní pristupovať ku komponentom systém iTop, ktoré sa týkajú manažmentu zmien. Pre prihlásenie použite nasledujúce údaje:

  • Login: CHManager
  • Pass: CHManager123

Po prihlásení sa ako Change manager uvidíme hlavnú obrazovku. Pre prácu so zmenami slúži komponent Change Management, nájdete ho v hlavnom menu naľavo. Po kliknutí na Change Manegement sa dostanete do rozhrania spracovania problémov. Zobrazí sa Vám dashboard, v ktorom vidno zobrazenie štatistík zmien - počty aktuálne otvorených zmien a pod.

Po vytvorení novej zmeny (po kliknutí v menu vľavo na New Change) najprv zvolíme typ zmeny. Zvolíme normálnu zmenu (ostatné voľby reprezentujú pohotovostnú zmenu, ktorá musí byť urgentne realizovaná, alebo rutinnú zmenu, ktorá často nemusí ani prejsť procesom manažmentu zmien). Po potvrdení sa dosataneme do rozhrania, kde môžeme vypracovať požadované parametre pre plánovanú zmenu, naviazať ju na prvky v CMDB a naplánovať jej implementáciu.

Úlohou teda bude naplánovať proces zmeny reaktívneho typu, ktorá modifikuje časť infraštruktúry s cieľom odstrániť príčinu problému (zvýšiť HW kapacity VM1).