2. zadanie



Pokyny pre vypracovanie zadania č. 2 – Mechanická súčiastka:
  1. Nakresliť a zobraziť súčiastku v pravouhlom premietaní (hlavné priemety podľa ISO-E) a okótovať ju.
  2. Súčiastky kresliť v CAD programe (QCAD, AutoCAD, ElproCAD, ...).
  3. Súčiastky sa nachádzajú na stránke http://people.tuke.sk/dusan.medved/ZEI/Mechanicke_suciastky.zip.
  4. Program QCAD je k dispozícii na stránke: http://gnuwin.epfl.ch/apps/qcad/en/install/qcad_1_5_1.exe.
  5. On-line manuál QCADu v slovenčine je na stránke QCAD_navod.doc.
  6. Odporúčaná literatúra: doc. Ing. Ján Veselovský, Csc.: Technická dokumentácia a CAD. STU Bratislava: 2002. prípadne jej elektronická forma http://aladin.elf.stuba.sk/Katedry/KMECH/vzdelavanie/new_prednasky/
  7. Rozdelenie pohľadov na výkrese:
    Pohlady
    kde: vľavo hore: nárys (pohľad spredu), vpravo hore: bokorys (pohľad zľava), vľavo dole: pôdorys (pohľad zhora), vpravo dole: popisové pole (je súčasťou rámčeka)

  8. Možné formy popisového poľa:
    Ramceky
    kde:
  9. Príklad zobrazenia súčiastky na výkrese:

    Súčiastka č. ...:

    Zobrazenie na výkrese:


  10. Pomer hrúbok čiar voliť: 2:1.
  11. Hrúbky čiar:
  12. Rámček odsadiť 5 mm od každej strany papiera. Hrúbka pera rámčeka: 0,5 mm.
  13. Nepoužívať žiadne farebné čiary ani písmená.
  14. Pri tlačení vypnúť tlačenie rastra.
  15. Nedeliť papier čiarami na 4 diely.
  16. Pri kreslení si zvoliť primeranú veľkosť obrazcov (nie miniatúry).
  17. Najviac kót má byť na náryse. Na bokoryse a pôdoryse kótovať už len rozmery, ktoré nebolo možné zakótovať na náryse.
  18. Zachovať prehľadnosť v čítaní výkresu.
  19. Použiť kancelársky papier formátu A4 alebo výkres formátu A4.
  20. Nepoužívať kresliace programy typu PaintBrush, Corel Draw a podobne.
  21. Nepripájať k výkresu prednú stranu.
  22. Nepoužívať bielitko na odstraňovanie chýb.
  23. Pri kótovaní dávať pozor na:
  24. Ak sa použije pri 1 kóte tolerancia, musí sa uviesť aj u ostatných kót.
  25. Osové čiary musia v koncových bodoch presahovať daný rozmer.
  26. Osové čiary kruhov a kružníc sa musia pretínať kolmo, t.j. krížikom (nie bodkou alebo sa vôbec nepretnú).
  27. Na obrazoch rotačných súčiastok sa vždy kreslí os.
  28. Výšku, hrúbku a šírku písma voliť normalizovanú (primeranú veľkosti súčiastky): 2,5; 3,5; 5; 7; 10; 14; 20 mm.
  29. Odovzdať na 5. cvičení v písomnej (tlačenej) forme, prípadne skôr.
  30. Bodovanie:
  31. Pri hodnotení sa bude brať do úvahy hlavne technická stránka výkresu (za každú chybu sa odráta 1 bod; pri nesprávne nakreslených pohľadoch (napr. chýbajú neviditeľné hrany, apod.) sa zadanie vracia autorovi na opravu).

Nasleduje stručný "návod" na AutoCAD, ktorý by mal postačovať na zvládnutie základných funkcií AutoCADu, potrebných pre vypracovanie zadania.

Príklad: Nasledujúcim súborom príkazov je možné získať nasledujúci obrázok mechanickej súčiastky aj s okótovaním strán.

model

Ikona

Príkaz

Popis operácie/funkcie

_line

_line

100,100

200,100

200,130

100,130

100,100

zadať súradnicu 1. bodu

zadať súradnicu 2. bodu

zadať súradnicu ďalšieho bodu

...

pre ukončenie stlačiť kláves Enter

_line

_line

200,105

270,105

270,125

200,125

zadať súradnicu 1. bodu

zadať súradnicu 2. bodu

zadať súradnicu ďalšieho bodu

...

pre ukončenie stlačiť kláves Enter

_line

_line

95,115

275,115

zadať súradnicu 1. bodu osi

zadať súradnicu 2. koncového bodu osi

...

pre ukončenie stlačiť kláves Enter

_rectangle

_rectangle

250,110

240,120

zadať súradnicu 1. bodu obdĺžnika

zadať súradnicu 2. bodu rohu obdĺžnika

...

pre ukončenie stlačiť kláves Enter

_circle

_circle

240,115

5

zadať súradnice stredu kružnice

zadať polomer kružnice

...

pre ukončenie stlačiť kláves Enter

_copy

_copy

240,115

250,115

kliknúť na objekt, ktorý je potrebné kopírovať, t.j. v tomto prípade na časť kružnice, ktorá bola pred chvíľou nakreslená

pre ukončenie výberu objektov pre kopírovanie stlačiť kláves Enter

vybrať bod, ktorým sa uchytí objekt, a ktorý je potrebné kopírovať (v tomto prípade kliknúť na stred kružnice alebo zadať do príkazového riadku súradnice uchopovacieho bodu)

zadať 2. bod, kam je potrebné vložiť nový objekt alebo zadať súradnice tohto bodu

_trim

_trim

1. najprv odstránť vnútorné polkružnice

kurzorom myšky vybrať rezné hrany objektu, t.j. kliknúť na objekt obdĺžnik

pre ukončenie výberu rezných hrán stlačiť kláves Enter

vybrať objekty/časti entít, ktoré je nutné odstrániť, t.j. kliknúť na vnútorné polkružnice

pre ukončenie odstraňovania hrán/strán stlačiť kláves Enter

_trim

_trim

2. odstránenie vnútorných hrán drážky pre klin (pero)

kurzorom myšky vybrať rezné hrany objektu, t.j. kliknúť na vonkajšie polkružnice

pre ukončenie výberu rezných hrán stlačiť kláves Enter

vybrať objekty/časti entít, ktoré je potrebné odstrániť, t.j. kliknúť na vnútorné zvyšné dve strany pomocného obdĺžnika drážky pre klin (pero)

pre ukončenie odstraňovania hrán/strán stlačiť kláves Enter

_typciary

Other (Ďalší)

Load (Načítať)

vo výberovom poli typov čiar zvoliť: Other (ďalší)

vybrať bodkočiarkovanú čiaru: DASHDOT2 (.5x)

pre potvrdenie načítania typu čiary stlačiť kláves Enter

vybrať objekty/časti entít, pre ktoré je potrebné zmeniť typ čiary, t.j. kliknúť (označiť) čiaru osi hriadela a vo výberovom poli typov čiar vybrať typ čiary DASHDOT2 (bodkočiarkovanú)

pre ukončenie zmeny typov čiar stlačiť kláves Enter

_hrubkaciary

LWT (TLČ)

zmena hrúbok čiar:

označiť všetky hrany a oblúky, ktoré majú mať hrúbku napr 0,7 mm (označovať sprava doľava)

vo výberovom poli hrúbok čiar vybrať hrúbku čiary 0,7 mm

pre vizuálne zobrazenie výkresu, aj s približným vyobrazením hrúbok čiar, stlačiť tlačidlo LWT (TLČ) v dolnom menu

_dimlinear

_dimlinear

100,100

100,130

93,100

zadať súradnicu 1. bodu hrany kóty

zadať súradnicu 2. bodu (koncového) hrany kóty

zadať súradnicu odsadenia kótovacej čiary od objektu alebo kliknúť na bod, ktorým má prechádzať kóta

_explode

_explode

vybrať (kliknúť na) objekt, ktorý sa má "rozbiť" na jednoduché entity (prvky), t.j. v tomto prípade na kótu 30

kota30

pre potvrdenie "rozbitia" objektu na jednoduché entity stlačiť kláves Enter

%%c

označiť (kliknúť ľavým tlačidlom myšky na) objekt pre editovanie, t.j. na hodnotu 30

pravým tlačidlom myšky vyvolať menu, kde sa zvolí položka Mtext edit (zmena textu)

pred číslo 30 vložiť znak symbolu pre priemer (veľké písmeno gréckej abecedy fí), t.j. vložiť pred hodnotu 30 kód tohto znaku (%%c)

alebo stlačiť tlačidlo SYMBOL, kde sa vyberie možnosť DIAMETER %%c

_dimradius

_dimradius

vybrať objekt (kružnicu, polkružnicu) pre okótovanie polomeru, t.j. kliknúť na polkružnicu

vhodne umiestniť kótu polomeru

_dimlinear

_dimlinear

100,100

200,100

100,90

zadať súradnicu 1. bodu hrany kóty

zadať súradnicu 2. bodu (koncového) hrany kóty

zadať súradnicu odsadenia kótovacej čiary od objektu alebo kliknúť na bod, ktorým má prechádzať kóta

...

Podobne postupovať pri kótovaní ostatných rozmerov a zmene vlastností ostatných hrán a strán a ...

'_dimstyle

'_dimstyle

zmena odsadenia kót od počiatku objektu:

buď stlačením danej ikony alebo cez Format/Extension Style/Modify (Formát/Kótovací styl/Upraviť) je možné sa dostať do menu

v poli Extension Lines (Vynášecí čáry) zmeniť vo výberovom menu Offset from origin (Odsazení od počátku) hodnotu z defaultnej 0,625 na hodnotu 0

stlačením tlačidla OK sa táto voľba zmeny potvrdí




Niektoré dôležité zjednodušenia pri práci s AutoCADom:

  1. Medze výkresu
  2. SNAP (uchytenie objektov)
  3. GRID (mriežka)
  4. Výber často používaných tlačidiel